A PROJEKT RÖVID ÉRTÉKELÉSE
A Határtalanul Program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. A program a nemzetpolitikai célt fordítja le konkrét tapasztalatokra, azaz a Határtalanul a nemzeti összetartozás operatív programja. A program keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról.
A mi csoportunk a Vág folyó völgyében tölthetett 3 csodás napot. A gyerekekkel nagy lelkesedéssel készültünk a Felvidék turisztikai, történelmi, kulturális értékeinek megismerésére. A legfontosabb célként a Felvidék történelmi és kulturális emlékeinek megismerése, az ott élő magyarok sorsának, életének, más nemzetekkel való együttélésének megtapasztalása volt. Ebben az idegenvezetőnk, Kubicsek Aranka sok segítséget nyújtott számunkra. Utunk során felkerestük a Felsőszeli Széchenyi István Alapiskolát, ezzel megvalósult a nemzeti összetartozás érzésének kialakítása, elmélyítése. Felkerestük a Felvidék legszebb városait, várait, nevezetességeit. Tettük ezt azzal a céllal, hogy a magyar történelem, irodalom, zeneművészet legfontosabb helyszíneinek megismerjük illetve betekintést nyerjünk az ott élő magyarok életébe. Véleményem szerint ezek a célkitűzések megvalósultak. Az itt szerzett élményeinket, ismereteinket megosztottuk az iskola valamennyi tanulójával. Rengeteg fotót, videót készítettünk a kirándulás során, amelyeket minden érdeklődő számára elérhetővé tettünk. Az iskola facebook oldalán illetve honlapunkon is megjelentettük az élménybeszámolónkat.
VÁRPALOTA- TRIANON MÚZEM
Ellátogattunk Várpalotára, a Trianon Múzeumba is, amely páratlan gyűjteményével és a magyar nemzet számára sorsdöntő éveket bemutató, megújult kiállításaival a Kárpát-medencében egyedülálló „zarándokhelyként” várja a látogatókat. Szerintünk „Ezt a múzeumot egyszer minden magyarnak látnia kell!"
ELŐKÉSZÍTŐ ÓRA
Az előkészítő órán a tanulók csoportmunkában és a résztevevő pedagógusok segítségével ismereteket gyűjtöttek a kirándulás során megtekintendő helyekről, nevezetességekről. Az internet illetve a könyvtár nagy segítségünkre volt ebben. Felhasználtuk a Barangoló digitális tartalomtár érdekes feladatait is. Kiselőadásokat tartottunk a történelmi eseményekről, főleg a trianoni békekötés következményeiről. Beszéltünk a Felvidék értékes zenei, irodalmi értékeiről. Tablókat készítettünk a felvidéki várakról, Kodály Zoltánról.
A PROGRAMOK BEMUTATÁSA
1. nap
Az első napon Galántára látogattunk, Kodály Zoltán gyerekkorának meghatározó helyszínére. A tiszteletére állított emlékműre elhelyeztük a tisztelet, az emlékezés koszorúját. Ezután Felsőszelibe utaztunk, ahol a helyi Széchenyi István Alapiskola és Óvoda volt az úti célunk. Ez az intézmény nagyon jó színvonalú magyar tanítási nyelvű alapiskola a Mátyusföld egy kis falujában. Fő célkitűzéseik között kiemelten szerepel a népi hagyományok ápolása, a kapcsolatápolás baráti iskolákkal. A felső tagozatos diákok a tanulmányi kötelezettségeik teljesítésén túl alaposan kiveszik a részüket a versenyzésből is. Látogatásunk idején az ottani 7. osztály tanulói épp egy tanulmányi olimpián vettek részt. Az igazgatónő megbízásából Mészáros Magdolna, nyugdíjas tanárnő mutatta meg nekünk az iskolát, a falut. Sokat mesélt nekünk a falu történelméről, hagyományairól. Édesapja, Danajka Lajos a falu történetét kutatta. Számos írásából idézett, egyik kiadványát meg is kaptuk ajándékba. Felsőszeli minden szépségével megismertetett minket, a helyi Csemadok- park barátságfájánál is fotózkodtunk búcsúzásképpen. Innen Deákiba ment a csapatunk. Deákiban megismerkedtünk a magyar művelődéstörténet egyik legfontosabb román kori emlékével, az egykori bencés kolostorhoz tartozó templommal. Többek között megtudtuk, hogy a kolostor a hozzánk közeli pannonhalmi apátság birtokaként működött, s leginkább arról nevezetes, hogy ott találták meg a Pray-kódex egyik példányát, benne a legkorábbi magyar nyelvű szövegemlékünkkel, a Hallotti beszéd és könyörgéssel.
Ezután Szlovákia Rómájába, Nagyszombatra indultunk, ahol a történelmi események felidézése után megtekintettük a legfontosabb nevezetességeket: a nagyszombati egyetem épületét az alapító Pázmány Péter szobrával, a ferences templomot, a város jelképének tekintett óratornyot, a színház épületét, majd Nagyszombat hangulatos főutcáján tettünk sétát. A nap végén érkeztünk meg a vacsoránk helyszínére, Felsőszelibe, az Anikó panzióba. Kedvesen fogadtak minket, igyekeztek olyan ételeket elénk rakni, ami a gyerekek ízlésének megfelelt. A reggeli is mindig bőségesek volt, ebédre hideg élelmet csomagoltak nekünk. A szállásunk nem itt volt, hanem a termálfürdő területén található Hviezda hotelben. Kétágyas szobában voltunk elszállásolva, közös zuhanyzók, wc-k álltak a rendelkezésünkre.
2. nap
Második nap Trencsénbe utaztunk. Először az impozáns Elizabeth szállodát kerestük fel. Római Birodalom északi határainál élő germán törzsek, a markomannok és a kvádok elleni háborúk 166 és 180 között zajlottak. Az úgynevezett második győztes markomann háború idején a II. légió csapatai a Vág völgyében vonultak északra, és a mai Trencsén melletti Laugaricio nevű táborban teleltek 178–179 telén. Ennek állítottak emléket egy sziklafelirattal, amelynek hitelességét Theodor Mommsen, a kor leghíresebb kutatója állapította meg a 19. században. A szálloda első emeletéről megtekinthető a híres római sziklafelirat. Csák Mátéról a gyerekek már tanultak az órákon, most személyesen is részesei lehettek a történelemnek. Megnéztük a város fő nevezetességét is, a Felvidék egyik legnagyobb várát. A 260 méterre magasodó, gyönyörű építmény a Vág folyó jobb partján áll. Több mint fél napot eltöltöttünk itt. Délután a tervezett Csejte helyett Beckó várát tekintettük meg, ugyanis egy közlekedési akadály módosította a terveinket. Nem bántuk meg, ez a vár is csodálatos volt! Még romjaiban is impozánsan emelkedett a magasba.
3. nap
A harmadik napon korán reggel egy helyi őstermelőnél, Cserge Balázsnál kezdtünk, aki bemutatta nekünk gazdaságát. Dévénybe utaztunk, ahol meglátogattuk a várat, mely ezer éven át a történelmi Magyarország nyugati kapuja volt a Duna és a Morva folyó összefolyásánál., Szlovákia és Ausztria határán gyönyörködtünk a kilátásban, majd megcsodáltuk a sziklaszirtre épített Apácatornyot. Pozsonyban elsőként a vár csodás épületéhez sétáltunk fel, majd az óvárosban tettünk sétát, megnéztük a legfontosabb nevezetességeket. Különösen lenyűgözött minket a magyar királyok koronázó templomának, a Szent Márton dómnak szépsége. Megtekintettük a Mirbach palota erkélyét, amely A kőszívű ember fiai című filmben fontos dramaturgiai funkcióval bírt. A Roland- kút s a Mihály kapu sem maradhatott ki. Rövid szabad program után hazaindultunk, de útközben megálltunk Bősön, a duzzasztógátnál. A vízierőmű megtekintésével zártuk a kirándulást, melynek harmadik napján közel 250 km-t tettünk meg. A három nap során nagyon sok érdekes és személyes információt kaptunk idegenvezetőnktől a Szlovákiában élő magyarság múltjáról, jelenéről, mindennapi életéről, gondolkodásmódjáról.
ÉRTÉKELŐ ÓRA
Az út során rengeteg fényképet készítettünk, ezek segítségével a gyerekek csoportokban dolgozták fel a három nap történéseit. Megnéztük a 3 nap képeit, videóit. Mindenki elmesélte, mi tetszett legjobban. Az előadásokat követőn a 7. osztályos tanulók egy rövid videóban foglalták össze a kirándulás legértékesebb jeleneteit.
TÉMANAP
Nemzeti Összetartozás Napjához kapcsolódóan tanulmányi kiránduláson részt vevő tanárok és diákok bemutató órát tartottak az iskolánk valamennyi diákjának. Először a kísérő tanárok mutatták be a trianoni békediktátum hatásait. Majd több PPT segítségével elmeséltük az élményeinket, amelyet a tanulók kiegészítettek versekkel, mondákkal, adomákkal. Elmondtuk, hogy milyen szívesen fogadtak bennünket, tetszett a szállás, ahol két éjszakát töltöttünk. Nagyon megszerettük idegenvezetőnket, aki végig fenntartotta figyelmünket az érdekes beszámolóival.
ÖSSZEGZÉS
A tanulmányi kirándulás során rendkívül sok élménnyel gazdagodtunk, és rengeteg tudást szereztünk a Felvidék történelméről, természeti értékeiről, magyar vonatkozásairól. Biztosak vagyunk benne, hogy ez a kirándulás gazdagította diákjaink történelmi, földrajzi, irodalmi ismereteit, segítette az egységes nemzethez tartozás érzésének elmélyülését. A számtalan közösségi élmény megélése pedig hozzájárult osztályközösségeik erősítéséhez és egymás jobb megismeréséhez.
Fotódokumentáció
Határtalanul kirándulás a Felvidéken
2025. május 7-9.
Előkészítő óra
Várpalota – Trianon Múzeum
1. nap
Étkezés, szállás
2. nap
3. nap
Értékelő óra
Témanap